De rug vormt de basis van ons lichaam. Het is een van de sterkste lichaamsdelen. Dat is niet voor niets: we gebruiken de rug de hele dag door. Niet alleen bij bewegingen, maar ook als we lang zitten. Lage rugpijn is een veelvoorkomende kwaal in alle leeftijdsgroepen. Gelukkig zijn de pijnklachten in de meeste gevallen niet erg en verdwijnen ze vanzelf. Toch kan het erg vervelend zijn en in de weg zitten bij je dagelijkse activiteiten. Deze blog helpt je meer te weten te komen over lage rugpijn, de mogelijke oorzaken en bruikbare tips.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of blijven de klachten aanhouden? Neem gerust contact met ons op. Onze rugexperts helpen je graag verder.

Symptomen van lage rugpijn

Lage rugpijn kan zich op meerdere manieren uiten. Het kan plotseling beginnen of geleidelijk toenemen. Klachten die kunnen wijzen op lage rugpijn zijn:

• Zeurende of hevige pijn in de onderrug;
  • Uitstraling naar één of beide billen;
  • Uitstraling naar één of beide (boven)benen;
  • Stijfheid met bewegen of na lang zitten;
  • Beperkte beweeglijkheid.

In 90% van de gevallen gaat het om ‘algemene’ lage rugpijn. Dit betekent dat er geen sprake is van een hernia of onderliggende ziektebeelden, zoals infecties of een breuk. Er zijn enkele alarmsignalen waarbij het goed is om direct contact op te nemen met de huisarts, namelijk:

• Wanneer je naast de lage rugpijn ook krachtsvermindering of uitval in de benen hebt;
  • Wanneer een val de oorzaak van de lage rugpijn is;
  • Wanneer je naast de lage rugpijn ook last hebt van duizeligheid, zweten of koorts;
  • Wanneer je niet meer kunt plassen of de urine niet meer kunt ophouden;
  • Wanneer je kanker hebt (gehad).

Oorzaken van lage rugpijn

Lage rugpijn is erg complex en kent verschillende oorzaken. Verreweg het grootste deel van de klachten vallen onder ‘aspecifieke’ lage rugklachten. Dit betekent dat het niet duidelijk is hoe de pijn precies ontstaat. Vaak lijkt het een samenspel van factoren als leefstijl, werk, fysieke gezondheid en mentale gezondheid. Het lijkt erop dat er een tijdelijke disbalans is in de samenwerking tussen spieren, banden en botten in de lage rug. Een aantal risicofactoren die de kans op pijn in de lage rug vergroten zijn:

• Zittend beroep (bijvoorbeeld een kantoorbaan of vrachtwagenchauffeur);
  • Fysiek zwaar beroep (bijvoorbeeld in de bouw of in de verpleging);
  • Overgewicht;
  • Stress;
  • Vermoeidheid.

Wat kun je doen tegen lage rugpijn

Gelukkig kun je zelf het nodige doen tegen lage rugpijn én ook de kans op het ontwikkelen van lage rugpijn verkleinen. Hieronder staan enkele praktische tips.

• Bewegen
    Ons lichaam is niet gemaakt om stil te zitten. Misschien ken je de uitspraak wel: ‘rust roest’. De rugspieren zijn gebaat bij beweging. Actief blijven zorgt ervoor dat je in conditie blijft en dat de rugspieren goed doorbloedt worden. Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto wanneer je naar het werk gaat of ga voor het dagelijkse ‘ommetje’ als wandeling.
  • Werkhouding
    Heb je een baan waarbij je lang achtereen zit? Let er dan op dat de werkplek ergonomisch is ingericht en dat je regelmatig wisselt van zithouding. Ga bijvoorbeeld elk kwartier even staan of loop een rondje in de kantoortuin. Heb je een baan waarbij je veel moet tillen? Probeer dan zoveel mogelijk de beenspieren te gebruiken. Buig goed door de knieën en houd de rug recht. Hierdoor wordt de rug minder belast.
  • Oefeningen voor de lage rug
    Heb je vaker last van de lage rug? In dat geval kan het goed zijn om oefeningen te doen om de lage rugspieren te ontspannen én te versterken. Thuisarts.nl heeft een video samengesteld met enkele oefeningen die je dagelijks kunt uitvoeren.

Wat kan de fysiotherapeut betekenen bij lage rugpijn?

De fysiotherapeutische behandeling bestaat veelal uit oefentherapie en adviezen hoe je het beste met de klacht om kunt gaan. De oefeningen zijn gericht op het versterken en beweeglijker maken van de rug. Afhankelijk van je onderliggende oorzaak kan de behandeling worden aangevuld met manuele therapie, dry needling en medical taping.

Overige vragen rond lage rugpijn

Is wandelen goed voor lage rugpijn?

Wandelen is zeker goed om te doen bij lage rugpijn. Met beweging kunnen de spieren in de rug herstellen omdat er een betere doorbloeding plaatsvindt. De spiervezels in de lage rug worden afwisselend aan- en ontspannen.

Is lage rugpijn gevaarlijk?

Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Dit staat echter niet gelijk aan schade. Zoals eerder genoemd is er in 90% van de gevallen sprake van ‘algemene’ lage rugpijn. Deze rugklachten zijn gelukkig niet schadelijk. Het is erg belangrijk om te blijven bewegen. Als je niet beweegt, worden de klachten vaak erger doordat je verkrampt en een verkeerde houding aanneemt. Zorg er wel voor dat je beweegt op een verstandige manier: afwisselend, binnen de pijngrens en niet overdreven zwaar tillen.

Hoe weet je of het rugpijn of nierpijn is?

Rugpijn en nierpijn zijn soms lastig te onderscheiden. Een belangrijk verschil is vaak de locatie. Lage rugpijn wordt meestal in de onderrug gevoeld, terwijl nierpijn meestal dieper en hoger in de rug gevoeld wordt. Soms kunnen rugklachten het gevolg zijn van nierproblemen. Je kunt nierproblemen dan vaak herkennen aan onderstaande symptomen:

• Koorts;
  • Vermoeidheid, misselijkheid of braken;
  • Pijn bij het plassen;
  • Pijn in de ribben;
  • Bloed bij de urine, obstipatie of diarree.
  • Slechte adem of metaalachtige smaak in de mond.

Wat als lage rugpijn niet overgaat?

Blijft de lage rugpijn aanwezig? Loop er dan niet te lang mee door. De fysiotherapeut is vaak de juiste zorgverlener om naartoe te gaan. Onze fysiotherapeuten helpen je graag op weg naar een optimaal herstel, zodat je weer onverstoord je dagelijkse activiteiten kunt uitvoeren.

Conclusie

Lage rugpijn kan erg hinderlijk zijn bij het uitvoeren van je werk, sport en hobby’s. Gelukkig is het vaak goed te behandelen. Bij onze rugexperts ben je aan het juiste adres. Door middel van lichamelijk onderzoek kan er een (vermoedelijke) diagnose gesteld worden en een op-maat-gemaakt behandelplan opgesteld worden.

Wil jij meer weten of wil je een behandeling voor jouw lage rugpijn? Neem direct contact op en onze rugexperts helpen je graag verder.

Meer blogposts

Toch liever persoonlijk contact?

Bel ons vandaag nog:

Fysiotherapie Praktijk Heerhugowaard: 072 5712635